Lin 07.11.2022 11:15 Zobraziť v diskusii

Re: Praha

Přidávám rozvinutí tématu. Nejprve k původu či významu názvu.
Palackého "práh" je ten nejméně pravděpodobný původ názvu. Rozšířený je i původ odvozený od Ibrahima = baraga či faraga (v arabštině nemají "p"). Nejspíš na to nikdy nepřijdeme.
Fraga (fragen) = tržiště, braga = bažina (nebo taky "rezavá břečka" = pivo, nebo taky otrok), braka = kalhoty, bragi = plovoucí prahy pro přechod řeky, frága = věštírna, orákulum.
Bez zajímavosti není ani původ od jména démona, dost podobného bohu Bakchovi (Dionýsos). Jméno je Pereg a tak se prý jmenoval dříve i Petřín. Pereg se doteď používá ve spojení s vinařstvím - něco jako "hlídač kvality vína" (já to nevím přesně).
No a dost možná se název místa Praha odvozuje od pražíren obilí. Kdysi dávno u zemědělsky zaměřených národů velmi užívaná místa. Pražení obětního, nedozrálého obilí je rituál známý u většiny dávných obyvatel Evropy, mluví se o tomto rituálu i v Bibli. Z nedozrálých zrn pražených na posvátném ohni v pražnicích se stávala pražma a místu, kde se rituálně pražilo, se říkalo Praga. Pražma - pokud jsem si dobře přečetla - bylo postní jídlo, zvláště v postních týdnech před Velikonoci (ale to už je biblická tradice).

Ona "magická Praha", plná kouzel a zvláštních úkazů, se "vylíhla" až mnohem později. zvláště za Rudolfa II. Ale musíme si připomenout i Karla IV., který město budoval do podoby "druhého Jerusaléma", tj. v Bibli zmiňovaného posvátného města. O Karlovi je známé, že spolupracoval s různými mágy - nebo prostě lidmi, kteří měli nějaké "nadstandartní" vědomosti. Do staveb byly komponovány různé ochranné prvky nebo také zářiče. Ať už je původ Prahy jakýkoliv, tak v období panování Karla IV. se jí dostalo onoho "magického nádechu", který si uchovává dodnes.
Židům se v něm vždy dobře žilo a i oni přispívali k "zakabalení a magii". To "dobře žilo" spočívalo hlavně v tom, že po mnoho let se tu židům dostávalo "slušného chování" ze strany panovníka. O čem to je? Židé byli už tehdy nucenými mecenáši panovníků. Ne že by jim to působilo radost, protože naprostou většinu svých půjček nikdy nedostali zpět. Ale bylo to takové zaobalené vydírání. Žide - dej peníze a když nedáš, máš na krku pogrom. Nebylo to v té době nic zakázaného nebo divného. Dělali to tak všichni a to včetně papeže. No a České království (= české země) bylo jedno z mála, kde se se židy zacházelo velmi slušně - stačí si vyhledat počet pogromů během tisíciletí.

A abych to nějak shrnula... Jedinou pravdou o našich dějinách je to, že jsou přepsané, úplně zpotvořené. Neznamená to ale, že žádné nemáme. Jsou a jsou slavné - jen "někdo" chtěl, aby zmizely. Hrdinové příběhů jsou vymyšlení a také jejich "nátury". Třeba o Boleslavovi kolují nenávistné nepravdy - třeba i o tom, že "byl otrokář". Přitom on jen sebral výnosný obchod Římu a Frankům - a výtěžek použil pro svůj lid. Naopak sv. Vojtěch je vykreslován jako klaďas - přitom jemu vůbec nevadil obchod s otroky - jemu vadilo prodávání křesťanů do otroctví. Pokrytectví, na které později "dojel"...
Žádní Přemyslovci a ani Přemysl. Název rodu "Přemyslovci" začal používat až Palacký a Přemysl byl vlastně moravský Bořivoj. Legendy o "oráčovi" mají svůj původ ve starém Řecku či Římě (Cicero, Ovidius). A Praha nebyla tím městem, za jaké je dneska vydávána. To je také jen "něčí" přání...
http://www.moraviamagna.cz/povesti/p_kr_2pr.htm

Táto stránka je náhľadom príspevku fóra Kriticko-spoločenský blok KSB. Viac o fóre.