Milo 29.09.2023 12:07 Zobraziť v diskusii

Re: Postup totálnej digitálnej kontroly

Nezabudnime, že je to len a len pre naše pohodlie.

--

Letiská po celom svete čoraz viac využívajú biometrické údaje cestujúcicich

25. septembra 2023 Ksenia Korneeva

Po dvoch rokoch takmer úplného prerušenia sa celosvetová letecká doprava začala vracať na úroveň pred pandémiou. Vedenie letísk a leteckých spoločností zároveň začalo hovoriť o potrebe urýchliť pasažierom vybavovanie povinných procedúr pred nástupom do lietadla. Ako hlavné riešenie sa navrhuje zavedenie biometrického systému. Je propagovaný ako jediný spoľahlivý a bezpečný spôsob identifikácie a cestujúci sa už nebudú musieť obávať straty pasu.

Ázijské letiská boli medzi prvými, ktoré pracovali na využívaní biometrických údajov. Od novembra bude na termináli 3 medzinárodného letiska v Dubaji zavedené cestovanie bez pasov. Projekt sa realizuje v spolupráci s leteckou spoločnosťou Emirates.

Podľa generálmajora Obaida Muhaira bin Suroora , zástupcu generálneho riaditeľa pre rezidenčné a medzinárodné záležitosti v Dubaji , budú biometrický systém používať cestujúci počas registrácie, pasovej kontroly a akýchkoľvek bezpečnostných kontrolných bodov na vstup do prvých alebo obchodných salónikov. tak ďalej. „Kým cestujúci nenastúpi do lietadla,“ vysvetlil úradník.

Rozpoznanie tváre a biometrická identifikácia umožnia cestujúcim prejsť všetkými potrebnými postupmi bez toho, aby museli vyberať pas. Namiesto toho budú môcť použiť obrázky svojej tváre alebo iné biometrické údaje na autentifikáciu do špeciálneho inteligentného preukazu. Dôležité je, že vykonané kozmetické operácie neovplyvnia fungovanie biometrického systému: okrem zobrazenia tváre je možná identifikácia cestovateľa podľa dúhovky a odtlačkov prstov.

Miestni predstavitelia poznamenávajú, že systém nielen uľahčí život cestujúcim, ale zníži aj počet zamestnancov pracujúcich na klasických letiskových prepážkach.

Bezpapierový prístupový systém na dubajskom letisku je prvý v regióne, no nie jediný na svete. Poslanci v mestskom štáte Singapur schválili 18. septembra návrh zákona, ktorý od prvého polroka 2024 zavedie na letisku Changi automatizované spracovanie prisťahovalectva bez pasov.

„Biometria sa použije na vytvorenie jediného autentifikačného tokenu, ktorý sa bude používať na rôznych automatizovaných kontaktných bodoch, od odloženia batožiny až po imigráciu a nástup na palubu,“ povedala singapurská ministerka pre komunikáciu a informácie Josephine Teo . "Zníži sa tým potreba, aby cestujúci opakovane predkladali svoje cestovné doklady, a celý proces bude pohodlnejší."

Medzinárodné letisko Hong Kong spustilo samoobslužný biometrický identifikačný systém s názvom Flight Token. Podľa letiska môžu cestujúci pred odletom prejsť cez rôzne bezpečnostné kontrolné stanovištia – od odbavenia a odloženia batožiny až po bezpečnosť a nastupovanie – jednoducho tým, že ukážu svoju tvár a bez toho, aby museli znovu predkladať cestovné doklady a palubné lístky.

Biometrický systém zjednoduší predletové postupy.

Systém Flight Token môžu používať osoby staršie ako 11 rokov. V súčasnosti je k dispozícii pre tých, ktorí cestujú do Bangkoku s Cathay Pacific, Taipei s China Airlines a Tokia s Japan Airlines.

Biometrický systém vyvíja aj Japonsko. Cestujúci, ktorí odlietajú z tokijských letísk Narita a Haneda na vybraných leteckých spoločnostiach, si teraz môžu zaregistrovať obrázok svojej tváre a potom prejsť postupmi odloženia batožiny, bezpečnosti a nástupu do lietadla bez potreby dokladov. Podľa vedenia letiska sú biometrické údaje a registračné informácie odstránené zo systému do 24 hodín.

Letiská v Srbsku a Pakistane prechádzajú na digitálne prihlasovacie údaje.

Letisko Nikola Tesla v Belehrade inštaluje elektronické brány na svojich odletových bránach, podľa blogového príspevku EX-YU Aviation News. Zariadenia, ktoré naskenujú cestovný pas a priradia ich vzhľad k fotografii pomocou rozpoznávania tváre, budú do konca decembra dostupné cestujúcim v rámci Európskej únie.

Podobné biometrické brány sa objavia na troch letiskách v Pakistane. Zariadenie, ktoré sa má nainštalovať na medzinárodných letiskách v Islamabade, Allama Iqbal a Jinnah, bude overovať pasažierov prostredníctvom skenovania tváre, odtlačkov prstov a dúhovky.

Kým však väčšina letísk hovorí o dobrovoľnom využívaní biometrických údajov pre pohodlie cestujúcich, na niektorých miestach sa objavujú náznaky povinného používania systému.

V britskom meste Manchester, keď nastupovali na lety do iných častí Spojeného kráľovstva, Írska, Normanských ostrovov a ostrova Man, začali byť ľudia nútení identifikovať sa podľa obrazu tváre. Letisko Manchester zverejnilo zhrnutie požiadavky na X/Twitter. Pri medzinárodných letoch budú musieť cestujúci, ktorí sa pripájajú v Spojenom kráľovstve, prejsť podobným procesom.

V Spojených štátoch, kde občania nie sú zo zákona povinní poskytovať biometrické údaje pri lete kamkoľvek, pohraniční úradníci vyvíjajú tlak na letecké spoločnosti, aby takéto informácie o pasažieroch zbierali. Americké colné úrady trvajú na tom, že 75 percent cestujúcich, ktorí odlietajú z USA, podstúpi skenovanie tváre, uvádza investigatívna spravodajská stránka 404 Media.

Používanie bezkontaktnej biometrie je už niekoľko rokov označované za jednu z kľúčových hybných síl na trhu letiskových prevádzkových a manažérskych systémov. Očakáva sa, že celkový objem tohto trhu do roku 2030 dosiahne 1,2 miliardy dolárov.

Podľa rôznych odhadov bude do roku 2025 69 percent letísk využívať biometriu na odbavenie jednotlivých kontrolných bodov. Či bude priestor pre cestujúcich, ktorí nechcú poskytnúť svoje biometrické údaje, je veľkou otázkou. Zatiaľ je málo dôkazov v prospech demokratického riešenia tejto otázky. Stačí pripomenúť proces získavania víz na cesty do krajín EÚ a Spojených štátov v RF.

Táto stránka je náhľadom príspevku fóra Kriticko-spoločenský blok KSB. Viac o fóre.