Zora 08.01.2024 10:54 Zobraziť v diskusii

Re: Elektromobily

5.1.24

Elektromobily fičali už pred 112 rokmi: Lepšie ako dnešné? Aha, koľko stáli



Žena pripája elektromobil k nabíjacej stanici.

Zdroj: Museum of Innovation and Science

--

Pri dnešnom pohľade na špičkový elektromobil, akým je Tesla, sa ľahko môže zdať, že elektrické vozidlá sú novým vynálezom. Ako však ukazujú dobové fotografie Múzea inovácií a vedy v New Yorku, história elektromobilov siaha oveľa ďalej, než by sme si mysleli.

Fotografie vznikli ešte v roku 1912. Je na nich žena stojaca pred elektromobilom značky Columbia Electric Victoria Phaeton. Tento typ bol prvýkrát vyrobený v roku 1905. Jeho cena v roku 1908 bola v prepočte na dnešné peniaze 41 000 eur.

Vozidlo sa pri svojom prvom uvedení na trh tešilo veľkej popularite. V brožúre spoločnosti Columbia Electric Vehicles sa píše: „Je to najinteligentnejšie, najrýchlejšie, najmodernejšie a najspoľahlivejšie ľahké elektrické vozidlo, aké sa dá zohnať.“

Auto malo 24 batériových článkov, tri prevodové stupne pre jazdu dopredu a dva dozadu. Dosahovalo maximálnu rýchlosť 24 km/h. Chýbal klasický volant a plynový pedál. Rýchlosť sa ovládala pomocou páky ľavou rukou. Brzdy mali dva pedále, jeden na parkovanie, druhý na spomaľovanie.

Nabíjacia stanica používala ortuťový oblúkový usmerňovač. Premieňal striedavý prúd na jednosmerný. Zapnutý usmerňovač vydával modrú žiaru. V roku 1900 bolo zo 4 192 registrovaných vozidiel v amerických uliciach viac ako 1 500 poháňaných elektrinou. Dôvodom ich obľúbenosti boli veľmi slabé alternatívne zdroje energie.

V roku 1900 boli možnosťami pohonu kone, para, benzín alebo elektrina. Spaľovacie motory boli priveľké, ručné štartovanie motora benzínového auta si vtedy vyžadovalo značnú silu a ich štartovanie v chladnom počasí trvalo príliš dlho. V popise elektrického vozidla Victoria Phaeton sa uvádza: „Boli obzvlášť vhodné pre ženy.“


Cena v roku 1908 bola v prepočte na dnešné peniaze 41 000 eur.

Zdroj: Museum of Innovation and Science

--

V roku 1909 spoločnosť Fritchel Electric tvrdila, že elektromobil dokáže prejsť 160 km na jedno nabitie. Elektrické autá boli čisté, tiché a ľahko sa dobíjali. The New York Times v roku 1911 napísal: „Konštruktéri elektrických vozidiel urobili za posledné roky veľký pokrok. Autá sa tešili popularite.“ Neskôr ich vytlačil pokrok spaľovacích motorov a zvýšená dostupnosť benzínu ako paliva.

História elektromobilu

1890: William Morrison z Iowy zhotovil prvý elektromobil.

1900: Elektrické vozidlá predstavujú tretinu predaja amerických automobilov.

1909: Oliver P. Fritchle vytvoril automobil, ktorý dokáže na jedno nabitie prejsť 160 km.

1910: Nabíjačky sú bežne dostupné v domoch a garážach.

1912: Výroba elektromobilov vrcholí, keď sa vynašiel elektrický automobilový štartér.

1935: Elektromobily takmer vymizli z ciest.

 

Victoria Phaeton


Táto stránka je náhľadom príspevku fóra Kriticko-spoločenský blok KSB. Viac o fóre.