Michaela1 07.08.2022 01:43 Zobraziť v diskusii

Re: Míny a nedostatky KSB

@Jura11: Pojmy "živa", "živatma" zjevně odpovídají sanskrtským pojmům "dživa", "dživatma" (dživa-átmá), které jsou legitimní součástí (indické) védské tradice.

Sanskrtský výraz "dživa" označuje živou bytost či entitu prodchnutou životní silou. Kořen slova je "dživ" = žít nebo dýchat.

Pokud jde o vzájemný vztah mezi "dživa" a "dživátmá", jeden možný pohled je např. zde:
https://www.profvk.com/17-4-jiva-and-jivatma

Některé upanišady a další výkladové texty se zabývají výkladem a vzájemnými souvislostmi mezi dživátmá (individuální, prožívající átma) a paramátmá (univerzální, pozorující átma), jednotlivé výklady se ovšem liší a větví do různých výkladových škol. Zakládají se na původním podobenství o dvou ptácích, obsaženém v Rgvédě (nejstarším z védických hymnických textů, který ovšem sám tyto pojmy nepoužívá), které zní:
„Dva ptáci, spojeni vzájemným přátelstvím, přijali útočiště v tomtéž stromě; jeden z nich jí sladký fík; druhý se zdržuje jídla a jen přihlíží." (Strom je tělo, pták, který jí, je individuální vitální duch - dživátmá, pták, který pozoruje, je univerzální, svrchovaný duch - paramátmá).

Původ či inspiraci sporných textů bych patrně hledala v těchto zdrojích, jejichž poselství je ovšem zásadně odlišné.

Táto stránka je náhľadom príspevku fóra Kriticko-spoločenský blok KSB. Viac o fóre.