Počtář 23.09.2022 16:35 Zobraziť v diskusii

Re: Zprávy z Německa

@Mrakoplas povedal/-a:

  • na listech vrtulí dochází ke skokové změně tlaku vzduchu ( frekvence otáčení vrtule není velká, koncové části se pohybují v oblasti těsně podzvukových rychlostí ...

Slovo "podzvukový" je obvykle používáno ve smyslu "rychlost blízká rychlosti zvuku (ve vzduchu)".
https://cs.wikipedia.org/wiki/Podzvukový_letoun
Rychlost zvuku ve vzduchu se pohybuje kolem cca 340 m/s (záleží na teplotě a dalších fyzikálních podmínkách).
Délka listu větrníku může být až 40 m.
Počet otáček až 50 otáček za minutu, tedy cca 1 otáčka za sekundu.
Z toho spočítáme obvodovou rychlost konce listu vrtule 250 m/s, což je ani ne 3/4 rychlosti zvuku a to nemůžeme považovat za "těsně podzvukovou" rychlost.
A to jsem za délku listu a pro počet otáček bral ty nejvyšší hodnoty, které jsem vygúglil.

...a občas ji i překonají a to způsobuje další tlakové efekty)

A zde je další problém: při každém překonání rychlosti zvuku provází objekt tzv. aerodynamický třesk, který fakt nejde přeslechnout, je to jako zvuk výbuchu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Aerodynamický_třesk
Ještě jsem neslyšel, že by chod větrníků provázely aerodynamické třesky, což je jev běžný u nadzvukových letadel.
Počítám, že by se ta odrážka mohla týkat infrazvuku, který vzniká v okolí větrníků a mezi odrážkami mi chybí.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Infrazvuk
Korekcím se nebráním.

Táto stránka je náhľadom príspevku fóra Kriticko-spoločenský blok KSB. Viac o fóre.